Blog > Komentarze do wpisu
PA Ropa
Bary趾a ropy jest ta雟za o 1/4 ni w 2014 r., a mimo to cena paliwa na polskich stacjach jest taka sama jak wtedy wpis z dnia 18/05/2018 W kontek軼ie ostatnich podwy瞠k cen paliw warto zauwa篡, 瞠 w styczniu 2014 roku bary趾a ropy na 鈍iatowych rynkach kosztowa豉 mi璠zy 105 a 108 USD (ropa Brent / Ural). W tym czasie cena jednego litra paliwa waha豉 si mi璠zy 5,10 a 5,40 PLN. Obecnie ceny paliw znowu osi庵n窸y wspomniane poziomy. Problem w tym, 瞠 bary趾a ropy nie kosztuje dzi 105 - 108 USD, a tylko 75 - 78 USD. R騜nice kursowe, cho istotne, nie odpowiadaj w pe軟i za cen tankowanego paliwa. Co zatem powoduje, 瞠 na polskich stacjach musimy dzi zostawia coraz wi璚ej pieni璠zy? Zasadniczo wyr騜ni mo瞠my cztery czynniki, kt鏎e wp造waj na ceny tankowanego na polskich stacjach paliwa. Pierwszym czynnikiem jest cena ropy notowana na rynkach mi璠zynarodowych. Polskie rafinerie w zdecydowanej wi瘯szo軼i zaopatruj si w rop poza granicami. Obecnie cena bary趾i ropy typu Brent lub Ural waha si mi璠zy 75 a 78 USD i jest znacznie ni窺za od tej notowanej na pocz徠ku 2014 roku (kiedy bary趾a kosztowa豉 105 - 108 USD). Skoro cena bary趾i ropy jest dzi ni窺za od tej, kt鏎 notowano na pocz徠ku 2014 roku, pojawia si pytanie - dlaczego cena tankowanego paliwa nie odbiega dzi w 瘸den spos鏏 od tej, kt鏎a w闚czas wyst瘼owa豉 na polskich stacjach? Tutaj w gr wchodzi drugi czynnik jakim jest kurs dolara ameryka雟kiego. Kontrakty na rop dostarczan do polskich rafinerii w wi瘯szo軼i rozliczane s w USD (b康 uzale積ione s od kursu USD). To oznacza, 瞠 cena jak p豉cimy na stacjach Orlenu lub Lotosu (a w praktyce tak瞠 na stacjach innych marek, kt鏎e na terytorium Polski zaopatruj si w rafineriach w P這cku i Gda雟ku) jest uzale積iona od tego jak du穎 warty jest dolar. W tym miejscu warto podkre郵i, 瞠 na pocz徠ku 2014 roku 1 USD kosztowa ok. 3,05 PLN. Dzisiaj jego cena kszta速uje si na poziomie ok. 3,60 PLN. Co za tym idzie - ni窺ze koszty zakupu ropy na rynkach mi璠zynarodowych (oraz zyski z tego tytu逝 wynikaj帷e) s "po瞠rane" przez wy窺z warto嗆 ameryka雟kiej waluty. R騜nice walutowe to jednak nie wszystko. Trzecim istotnym czynnikiem maj帷ym wp造w na ceny paliw w Polsce s mar瞠 stosowane przez Orlen i Lotos, czyli to, co pozwala producentom paliw w naszym kraju zarabia grube miliardy z這tych. Warto odnotowa, 瞠 w ca造m 2014 roku 鈔edni poziom modelowej mar篡 rafineryjnej Orlenu wynosi zaledwie 3,40 dolara na bary販e, a modelowej mar篡 petrochemicznej 780,75 euro. Dla por闚nania - w kwietniu 2018 roku modelowa mar瘸 rafineryjna Orlenu wynios豉 4,70 dolara na bary販e, a modelowa mar瘸 petrochemiczna kszta速owa豉 si na poziomie 864 euro. Co za tym idzie - mar瞠 stosowane obecnie wp造waj znacznie bardziej na cen tankowanego paliwa od mar, kt鏎e funkcjonowa造 na pocz徠ku 2014 roku. Czwartym elementem ceny paliwa, o kt鏎ym trzeba wspomnie s podatki. Jaros豉w Kaczy雟ki celnie kiedy zauwa篡, 瞠 "Ponad po這wa ceny benzyny to podatki". VAT, podatek akcyzowy, op豉ta paliwowa czy zapasowa przyczyniaj si do tego, 瞠 rachunek za tankowanie na stacji ro郾ie o minimum 110 proc. (w relacji do ceny nie zawieraj帷ej podatk闚). W kontek軼ie powy窺zego nale篡 zauwa篡, 瞠 niebawem w 篡cie wejdzie kolejny podatek paliwowy, tj. op豉ta emisyjna. Ma on by wliczany do ceny tankowanego na polskich stacjach paliwa. Orlen ju zapowiedzia, 瞠 koszt闚 op豉ty emisyjnej nie przerzuci na swoich klient闚. Realizacj tej obietnicy niestety b璠zie trudno zweryfikowa. Wszak nikt nie udowodni, 瞠 dana podwy磬a stosowanych przez p這cki koncern mar (a nale篡 mie 鈍iadomo嗆, 瞠 ich wysoko軼i s zmienne) b璠zie mia豉 zwi您ek z kszta速owaniem si cen ropy / kurs闚 dolara, a nie z pr鏏 przerzucenia koszt闚 nowego podatku rz康u PiS na odbiorc闚 ko鎍owych, czyli zwyk造ch Polak闚... 毒鏚這: Ceny ropy (Nafta.wnp.pl) 毒鏚這: Coraz taniej na stacjach benzynowych. Spadki cen do ko鎍a stycznia (Forbes.pl) 毒鏚這: Mar瘸 downstream Orlenu najni窺za od 2014 roku (Wnp.pl) 毒鏚這: Mar瘸 rafineryjna PKN Orlen w kwietniu '18 wynios豉 4,7 dol. na bary販e (Bankier.pl) wpis z dnia 18/05/2018
pi徠ek, 18 maja 2018, chalandpolska

Polecane wpisy