Blog > Komentarze do wpisu
Berlin-Moskwa
O Berlin-Moskwa w praktyce: Jedwabny szlak z omini璚iem Polski oraz brak unijnych kar dla Gazpromu wpis z dnia 16/05/2018 Przyspiesza wsp馧praca na linii Berlin-Moskwa, kt鏎ej efektem b璠zie eliminacja Polski, jako istotnego pa雟twa transferowego w Europie. Po tym jak niemieckie firmy dogada造 si z rosyjskimi w/s budowy gazoci庵u Nord Stream II, przysz豉 kolej na ogarni璚ie tematu nowego jedwabnego szlaku. Rosyjska sp馧ka kolejowa R浴 Logistics i niemiecka Deutsche Bahn Cargo w豉郾ie dogada造 si, aby towary z Chin do UE przewozi do port闚 w Kaliningradzie i Ba速yjsku, a stamt康 - omijaj帷 Polsk - transportowa je statkami do portu w Rostoku i dalej do ca貫j UE. Dyrektor generalny rosyjskiej R浴 Logistics oraz prezes niemieckiej Deutsche Bahn Cargo podpisali wczoraj w Moskwie umow w/s uruchomienia wsp鏊nej, multimodalnej us逝gi dotycz帷ej przewozu kontener闚 na linii Chiny - Europa. Zgodnie z umow R浴 Logistics b璠zie odpowiedzialna za organizacj poci庵闚 towarowych od punkt闚 granicznych z Chinami do port闚 znajduj帷ych si w Obwodzie Kaliningradzkim (w praktyce chodzi o port w Kaliningradzie oraz Ba速yjsku). Z kolei DB Cargo zorganizuje transport kontener闚 na morskim odcinku pomi璠zy portami Obwodu Kaliningradzkiego, a niemieckim portem w Rostoku oraz zapewni dalsz obs逝g 豉dunk闚 kontenerowych na terytorium UE (tj. dostarczanie 豉dunk闚 do poszczeg鏊nych terminali kontenerowych rozlokowanych na terytorium ca貫j Unii). O przyspieszaj帷ej wsp馧pracy na linii Berlin-Moskwa 鈍iadczy nie tylko umowa mi璠zy R浴 Logistics a Deutsche Bahn Cargo. Wiele wskazuje na to, 瞠 do ko鎍a maja Komisja Europejska (pod naporem Berlina) zaproponuje, aby w 瘸den spos鏏 nie kara rosyjskiego Gazpromu za nadu篡cia i wykorzystywanie pozycji dominuj帷ej w pa雟twach UE w Europie 字odkowo-Wschodniej. Dodatkowo wysz這 na jaw, 瞠 grupa dziennikarzy niemieckiego "Der Spiegel" prowadzi dzia豉nia zbie積e z rosyjsk propagand. W swoich artyku豉ch podkre郵 oni walory projektu Nord Stream II oraz nawo逝j rz康 RFN do uznania "rosyjskiej strefy wp造w闚" rozci庵aj帷ej si na kraje by貫go ZSRR. Historia z niemiecko-rosyjsk umow w/s obs逝gi nowego jedwabnego szlaku pokazuje r闚nie, 瞠 wsp馧czesne relacje polityczno-gospodarcze nie lubi pustki. Przypomnijmy, 瞠 pod koniec 2016 roku Antonii Macierewicz - jako minister obrony narodowej - nie wyrazi zgody na sprzeda teren闚 po by貫j jednostce wojskowej pod υdzi, na kt鏎ych polsko-chi雟ka firma mia豉 zbudowa gigantyczny hub prze豉dunkowo-kolejowy (tzw. "suchy port", czy jak kto woli - terminal intermodalny) dla poci庵闚 towarowych je盥膨cych do i z Chengdu w Chinach. - "Ta koncepcja ekspansji Chin jest cz窷ci ca這軼iowej koncepcji porozumienia Europy Zachodniej z Rosj i Chinami, a tak瞠 wyeliminowania z obszaru eurazjatyckiego wp造w闚 Stan闚 Zjednoczonych oraz zlikwidowania niepodleg貫go bytu Polski, bo to Polska na styku mi璠zy wp造wami rosyjsko-chi雟kimi i niemieckimi jest jedynym krajem mog帷ym zorganizowa alternatyw wobec takiej eurazjatyckiej super pot璕i" - stwierdzi Macierewicz podczas wywiadu udzielonego polonijnemu medium "Goniec TV Toronto". No c騜 - skoro reprezentuje si interesy USA w Europie, a pomija w豉sne, to trzeba si liczy z tym, 瞠 niewykorzystane okazje (takie jak perspektywa osi庵ni璚ia statusu strategicznego hubu towarowego Europy) b璠 wykorzystywane przez inne pa雟twa. Wszystko wskazuje na to, 瞠 dogadanie si Niemc闚 z Rosjanami w zakresie obs逝gi nowego jedwabnego szlaku, jest tego klasycznym przyk豉dem. 毒鏚這: DB Cargo and RZD Logistics start container service China-Europe (railfreight.com) 毒鏚這: Ugoda KE-Gazprom w przysz造m tygodniu? (BiznesAlert.pl) 毒鏚這: Skandal w Der Spiegel. Niemieccy dziennikarze broni Rosji oraz Nord Stream 2 i kupcz losem Ukrainy (Energetyka24.com) 毒鏚這: Polska nie wykorzystuje mo磧iwo軼i Jedwabnego Szlaku. Polityka wa積iejsza od gospodarki? (Money.pl) wpis z dnia 16/05/2018
鈔oda, 16 maja 2018, chalandpolska

Polecane wpisy